Titan!

12.09.2006 16:16

No přátelé i skeptici robotického dojení krav, přináším Vám  očité svědectví.

Viděl jsem dojícího robota další generace!

Přátelé na Slovensku mají perfektní fabriku na Oravě - Namestovo, kde f. Punch a RMS zavedla výrobu nových dojících robotů, které jsou vhodné pro velkokapacitní stáje a v nich umístěných robotických dojíren. Svého času jsem psal, že ZD Ostaš svým přístupem k robotickým stájím posunulo kárku poznání o kousek dál a  je na dalších, aby se poučili z toho, co se nám v naší stáji povedlo a vylepšili to, kde jsme nebyli dostatečně prozíraví. Bylo mi jasné, že "největší a nejmodernější stáj"  je věcí krátké doby a vývoj půjde velmi rychle dál. Možná díky naší koncepci stáje jsem byl pozván na prezentační den nové fabriky a představení výroby nového dojícího robotu. Titána bylo možné vidět již na Techagru , ale 3 místný robot není to, co jsem viděl v 5 místné konfiguraci. Jsem příznivec vícemístných dojících robotů, kteří jsou schopni zajistit obsluhu velkokapacitních stájí, to nepopírám. Myslel jsem si, že uspořádání naší stáje je moderní a progresivní, ale vždy jsem si kladl otázku jak a kam dál v uspořádání stáje, tak aby management měl možnost stáj řídit, kravky aby nestratily kontakt s roboty a systém fungoval s vysokou produktivitou práce. Bohužel jsem produkt staré doby a mé jazykové schopnosti jsou totální neschopností k účasti na takovéto prezentaci, které jsem byl účasten. Po 4 měsících provozu naší stáje mi jsou některé věci jasnější, ale stále se musíme všichni učit, aby stáj dosáhla vytčených parametrů!!!!  Z prezentace jsem přesto poznal, že náše řešení stáje je opakovatelné a bude ve světě dál vylepšované, což mě jako starého ješitu potěšilo! Přesto jsem ale zhlédl navíc nové řešení produkčních velkokapacitních stájí stavebnicového charakteru, kdy Titán a stavební řešení umožní výstavbu stájí "až" pro 2000ks. Podobná farma se bude dokonce realizovat ve Švédsku příští rok! No pokud se dořeší určité maličkosti, jako kejda a její likvidace a řada dalších věcí, které jsou nezbytné pro organizaci a řízení takovéto fabriky na mléko, tak potom Vám říkám: "

Nebudou to mít malochovy jako jsme my v Ostaši jednoduché".

Již se velmi těším, až ukončíme "houbařskou sezonu" na našich polích při žních a budu se moci víc věnovat naší stáji a hlavně až si udělám čas a spojím se s kolegy v USA a Kanadě. Hrozně mě zajímá, jak je připravovaný model velkokapacitních stájí s robotickými dojírnami pro jejich podmínky atraktivní a zda je bude oslovovat. Nová koncepce umožňuje koncentraci zvířat, výkonnost dojení, přitom stájím zachová vzdušnost(bez ventilátorů), světlost(bez elektřiny), vysokou produktivitu práce a pokud se dotáhne hardwerové a softwerové ucelení pro sběr dat, nebude mít nový system vadu. Já osobně se již velmi těším na návštěvu u odvážlivců ve Švédsku, kteří se do takovéhoto projektu pustí!